Veel gestelde
vragen

0478 - 55 66 77
Ga terug naar meeste gestelde vragen

Mijn klant is failliet. Wat nu?

 

U verkoopt mooie producten aan tevreden klanten. Vaak betalen ze op tijd, soms een beetje te laat. Het vertrouwen is goed en de kasstroom blijft op gang. Veel bedrijven draaien zo voor een groot deel op leverancierskrediet. Maar plotseling ligt een brief op de mat: uw klant is failliet. Wat nu?

 

 

KLANT FAILLIET

Een klant kan failliet gaan als deze meerdere schulden onbetaald laat. Als al die schuldeisers op eigen houtje gaan incasseren, ontstaat al snel chaos. Daarom benoemt de rechter een curator, die namens alle schuldeisers werkt. U kunt zich dan bij die curator melden en zeggen dat de failliet uw klant was. Vervolgens belandt uw vordering op een lijst met andere schulden. Meestal is geen geld meer over nadat de bank en de fiscus aan de beurt zijn geweest. Uw klant is failliet en u blijft met lege handen achter. Toch?

 

 

KANSEN GRIJPEN

Niet per se. U hoeft de schuld van een failliete klant niet altijd meteen af te boeken. Soms bestaan namelijk best wel mogelijkheden om geld of goed terug te krijgen. Wij kunnen uw positie analyseren en eventuele kansen signaleren. Zo kan een eigendomsvoorbehoud in uw algemene voorwaarden goud waard zijn. Misschien kunt u met dat papier in de hand uw levering terughalen bij de klant, ook al is die dan failliet. Ook een hypotheek- of pandrecht geeft soms prima opties. Zelfs als u niets bedong, hoeft een failliete klant trouwens geen ramp te zijn. Af en toe biedt het recht van reclame namelijk uitkomst.

 

 

KANSEN CREËREN

Zo ziet u maar: het faillissement van een klant kan wel eens minder erg uitpakken dan op het eerste oog leek. Natuurlijk zal dit ook vaak wél afboeken betekenen. Toch is dat echt niet steeds het geval. U kunt daar bovendien zelf ook iets aan doen. Met onze hulp kunt u uw kansen wellicht vergroten, zodat niet elke failliete klant acute problemen oplevert. Wij stellen graag uw contracten en algemene voorwaarden op om uw positie te optimaliseren. Lang niet iedere constructie is bestand tegen het faillissement van een klant. Deskundig juridisch advies kan het verschil maken tussen (bijna) alles of niets.

 

 

Het is dus van belang dat u zich tijdig laat adviseren, bij voorkeur door een INSOLAD advocaat. Dat is een advocaat die gespecialiseerd is in het insolventierecht, regelmatig faillissementen doet als curator en u dus prima kan helpen. Mr. Marcus Gerrits is INSOLAD advocaat en helpt u graag. Het eerste half uur is gratis en geheel vrijblijvend.