Actuele
nieuwsberichten

0478 - 55 66 77

Recente berichten

Ga terug naar nieuws

Mijn klanten betalen niet of laat. Wat nu?

1 februari 2019Door: Marcus (M.M.) Gerrits

 

Nogal wat consumenten laten de betalingstermijn verstrijken - soms per ongeluk, soms omdat het geld even op is. Wat kunt u als ondernemer dan het beste doen? En kunt u die extra kosten eigenlijk meteen helemaal doorbelasten?

 

Om maar met dat laatste te beginnen: nee, dat kan niet. De overheid wil voorkomen dat bedrijven hun consumenten overvallen met incassokosten bovenop het factuurbedrag. Daarom moet u eerst de betalingstermijn op de factuur afwachten en daarna een zogenaamde 'veertiendagenbrief' sturen. In die brief gunt u de klant nog eens twee weken om de kale factuurprijs te betalen.

 

Veertiendagenbrief

Wat nu als betaling ook na die brief uitblijft? Mag u de consument dan meteen dagvaarden én bij de rechter ook vergoeding van incassokosten vragen? Ja, heeft de hoogste rechter in 2014 gezegd. De veertiendagenbrief is zelf nu eenmaal gewoon een incassohandeling. Daarna is geen tweede aanmaning meer nodig om incassokosten te mogen claimen. Sommige rechters eisten dat voorheen wel en wezen vergoeding dus af als het bij één betalingsherinnering bleef. Dat is nu dus verleden tijd.

 

Incassokosten

Dat is natuurlijk pas de helft van het verhaal. Want wát kunt u dan precies van de klant vragen? Zijn dat echt alle kosten die u moest maken om het geld buiten de rechter om te innen? En kan die klant bijvoorbeeld zeggen dat het u eigenlijk bijna niks heeft gekost? De overheid voorzag dit soort discussies en bedacht daarom een tabel. Daarin staat wat u als ondernemer maximaal van de klant kunt krijgen. De ondergrens ligt op dit moment bij € 40,- en de bovengrens op maar liefst € 6.775,-. Die vergoeding hangt alleen af van het originele factuurbedrag, niet van uw eigen inspanningen bij herinnering en aanmaning. Een tweede brief levert dus geen extra geld op.

 

Advies

Sinds 2014 is dus duidelijk dat één aanmaning genoeg is om vergoeding van incassokosten te mogen claimen. Het is wel belangrijk dat die ene brief precies voldoet aan de eisen die de wet stelt. Anders bestaat namelijk het risico dat de rechter achteraf die vergoeding toch afwijst. Als u vroeg genoeg juridisch advies inwint, haalt u uit het incassotraject wat er in zit - tijdswinst én kostencompensatie.

 

Betalen uw klanten slechter dan u zou willen? Neem dan gerust eens contact met op met mr. Marcus Gerrits. Hij is gespecialiseerd in insolventierecht en ondernemingsrecht. Hij adviseert en ondersteunt u graag. Bel of mail voor een afspraak. Het eerste half uur is gratis. 

Over Van der Putt Advocaten

De cliënt staat bij ons centraal. Zowel aan bedrijven, overheden, non-profit organisaties als aan particulieren verlenen wij gespecialiseerde juridische diensten op de gebieden civiel recht, aansprakelijkheidsrecht en letselschade.

Lees meer over onze missie / visie

Afspraak maken

Bij Van der Putt Advocaten staat klangerichtheid voorop. Daarom biedt de afdeling letselschade u naast de mogelijkheid om telefonisch en per e-mail een afspraak te maken, ook een gratis spreekuur voor een kosteloos advies. De afdelingen Ondernemingsrecht, Vastgoed & Overheid en Familierecht bieden een gratis gesprek op afspraak, waar u zich telefonisch of per e-mail voor kunt aanmelden.
Afspraak maken
Contact ons
info@putt.nl0478 - 55 66 77